Debatt ● Nedim Olsson Kasumacic
Vi skylder studentene gode digitale læringsopplevelser
Kommer motstanden mot nettundervisning fra mangel på kunnskap om hvordan god digital opplæring faktisk ser ut i dag? Eller er det kanskje mangel på fantasi og ambisjoner?
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Når var det sist du var innom den fysiske banken, brukte kontanter eller booket flybilletter hos det lokale reisebyrået? Derimot har du kanskje fått mat levert hjem etter noen få tastetrykk på en app eller funnet en koselig hybel i Barcelona med Airbnb?
Digitaliseringen har kommet langt, men hvordan ligger vi egentlig an med digitalisering av utdanning?
Flere utdanningsinstitusjoner, deriblant Nord Universitet, og vi i NKI Nettstudier har tatt store skritt med å digitalisere utdanning. Dette krever risikovilje, tverrfaglig samarbeid og et genuint ønske om å gjøre utdanning bedre.
Derfor er det leit og lite inspirerende å lese uttalelser som «…nettundervisning ikkje er like bra, og ikkje kan bli like bra, som læringsprosessar danna gjennom faktisk samvære over tid». Generelt er jeg skeptisk til «kan ikke bli like bra» påstander. Historisk sett har de ofte vist seg å ikke stemme.
Jeg undres, kommer denne motstanden fra mangel på kunnskap om hvordan god digital opplæring faktisk ser ut i dag? For hvis ens idé om digital opplæring er noen delte artikler og lenker til youtubevideoer, så kan jeg forstå uttalelsen over. Eller er det kanskje mangel på fantasi og ambisjoner om hva vi kan få til hvis flere av oss begynner å pushe grenser hva angår nettpedagogikk og digitale brukeropplevelser?
I NKI Nettstudier har vi så troa på digital opplæring at vi har lagt bort det tradisjonelle klasserommet helt. Alle våre utdanninger er fleksible, brukerstyrte og asynkrone. Og tro det eller ei, våre studenter er svært fornøyde med tilbudet. Dette vet vi fordi våre studenter gir påstanden «Jeg vil anbefale andre å ta utdanning ved NKI Nettstudier» en gjennomsnittlig score på 9 av 10 i evalueringer. Så hva er det vi gjør riktig?
Er det kanskje mangel på fantasi og ambisjoner om hva vi kan få til hvis flere av oss begynner å pushe grenser hva angår nettpedagogikk og digitale brukeropplevelser?
Nedim Olsson Kasumacic
Kanskje det viktigste å trekke frem er at vi fremfor alt tenker på studentenes behov og at vi tør å utfordre vedtatte sannheter om hvordan utdanning må være. For her er studentene tydelige, de ønsker fleksible nettstudier og hybridstudier. Ifølge DBH har andelen studenter på nettbaserte undervisningsformer (med og uten samlinger) i fagskolesektoren økt fra omtrent 44 prosent våren 2022 til 65,7 prosent våren 2024. Vår oppgave er ikke å overbevise dem om noe annet, men heller å bruke vår energi og kreativitet til å produsere utdanningstilbud som ivaretar dette behovet uten at det går på bekostning av kvalitet. Og dette er fult mulig allerede i dag!
Skal vi som nasjon lykkes med å digitalisere utdanning så må vi tenke co-innovasjon. Det er ikke mangel på gode verktøy for å skape rike og engasjerende digitale utdanninger. Vi har også flere fagmiljøer i landet som ligger i front på nettpedagogikk. Kanskje vi som holder på med dette kunne gjort en bedre jobb med å dele med andre, bidra til inspirasjon og kompetanseoverføring?
Vi kan få til mye allerede i dag, men tenk hva vi kan få til fremover hvis vi omfavner de teknologiske driverne som data, skytjenester og KI. Skreddersydde læringsopplevelser der læringsplattformen kjenner studentens styrker, svakheter og behov bedre enn selv den mest dedikerte læreren er snart innenfor rekkevidde.
Jeg mener at alle i utdanningssektoren har et ansvar om å bidra til å tenke positivt og løsningsorientert.
Dette skylder vi studentene.
Nyeste artikler
Bygde egen ChatGPT for å formidle forskning. — Vi må tenke nytt
Kunstig intelligens er en avsporing
Universitetet i Bergen vil boikotte eksamensavgift
Lærerutdanning i krise: Mindre undervisning, og undervisere som sliter
Magne Haakstad (1942-2024)
Mest lest
Dag O. Hessen innklaget til forskningsetisk utvalg
For fem år siden vant han nobelprisen. Nå er 13 av artiklene hans trukket
Om min «plagiering» og bruk av egen tekst
Realnedgang for universiteter og høgskoler, mer til fagskoler
Ny rangering: Disse rektorene leder Nordens beste universiteter