fagskoler

— Kunstig intelligens er sterkere enn atombomba

Kunstig intelligens skal ikke erstatte noen, men vil være et svært nyttig verktøy, sa Silvija Seres da hun diskuterte temaet på Fagskolekonferansen onsdag. 

Portrett av Eivind Solberg, Silvija Seres og Ståle Langvik.
Utålmodig: — Nå må. vi begynne å bruke kunstig intelligens. Vi holder foredrag om KI, men hva skjer deretter? spurte Silvija Seres (i midten). Fra venstre: Eivind Solberg, til høyre: Ståle Langvik
Publisert Oppdatert

— Selv vi som har jobbet med kunstig intelligens (KI), er overrasket over hvilken spredning og effekt dette vil få. Dere lever midt i en revolusjon, sa teknolog Silvija Seres på Fagskolekonferansen onsdag. 

På scenen sto hun sammen med en fagansvarlig og en student fra hver sin fagskole. Tema var: Arbeidsliv i endring. Hvordan kan kunstig intelligens bidra til læring for fremtidas fagfolk?

Panelsamtalen ble også tatt opp for publisering i Fagskolepodden, og ble ledet av Ståle Langvik, emneansvarlig ved Fagskolen Vestfold og Telemark. Opptaket kan sees her:

— Ikke avskrift KI

Silvija Seres pekte på at ChatGPT har fått enorm oppmerksomhet, men at det er like store framskritt på andre KI-områder: Kunstig syn (Computer vision) og robotikk. 

ChatGPT har formidable 180 millioner brukere. Seres viste til en oppfatning om at vi er halvveis i en posisjoneringsreise. 

— Hvor er dere i denne reisen? Hva skal dere gjøre med ChatGPT innen posisjonen er avgjort? Noen få er i front, men verdens samfunn har ikke helt kommet i gang. Det blir et demokratisk problem hvis vi ikke tar ballen. 

Internett endret verden. Noe enda større og raskere vil skje med kunstig intelligens, mente hun.

— Ikke avskriv KI. Den skal ikke erstatte noen, men være et utrolig nyttig verktøy, og den likninga må vi finne ut av. 

Menneskenes jobb blir å forstå problemene, bestemme arkitekturen for løsninger og jobben blir mer spennende. 

— Men bare hvis vi vil være med på dette. Dere er framtida for livslang læring, sa hun henvendt til representantene for landets fagskoler i salen. De likte budskapet. 

— Vil dere at Norge skal være relevant, må dere tenke på hvordan dere kan sørge for å tilby folk å løpe med den raske verden videre. For et superkult oppdrag!

ChatGPT som lærer

Eivind Solberg er fagansvarlig for interaksjonsdesign ved Fagskolen Kristiania. Faget er tett koblet på teknologi og skal utvikle gode brukeropplevelser. Han merker også at mye skjer nå. Kunstig intelligens blir tatt i bruk av bransjen. 

— Da blir det viktig for mine studenter å benytte seg av de samme verktøyene. De må ha den faglige kompetansen som trengs og komme i gang fort med de verktøyene som er i bruk, sa han. 

Det fine med ChatGPT er, ifølge Solberg, at nå har studentene fått en lærer tilgjengelig døgnet rundt. De kan stille spørsmål når som helst til roboten.

— Det betyr at de må ha forståelse for hva som er et godt svar og hva som er dårlig. 

Han viste til at mye rundt ChatGPT i høyere utdanning har handlet om juks. Hans studenter vil ikke lett kunne jukse, mente han. De har produkter i en portefølje i tillegg. 

— Når de prøver seg på juks, svarer de ikke på oppgaven. De er ikke gode nok til å bruke kunstig intelligens. Vi i klassen vil bruke det der det er av verdi. 

Bruker det i studiene

Da ChatGPT plutselig var på alles lepper for vel ett år siden, prøvde student Sigurd Lervåg å teste den på alle mulige måter. Roboten svarte ganske bra for seg. 

Lervåg studerer bygningsautomatisering ved Fagskolen Vestfold og Telemark. 

— Jeg satt igjen med begeistring og bekymring. Det er det kraftigste verktøyet jeg noen gang har prøvd og ingen forstår de uante konsekvensene for oss som samfunn. 

Nå bruker han ChatGPT jevnlig til raskere å finne fram og tilegne seg informasjon. Da sparer han tid på å finne den rette boka, eller det rette kapittelet. 

— Jeg forsikrer meg om at jeg har lært og forstått stoffet riktig. Jeg stiller spørsmål fra ulike vinkler og omformulerer for å være trygg på at jeg har forstått det. 

Portett av Sigurd Lervåg og Eivind Solberg
Student Sigurd Lervåg og fagansvarlig Eivind Solberg bruker begge ChatGPT på studiet.

Alt er ikke bare positivt, mente han. For fagskolestudenter som studerer på deltid og jobber fullt, kan det være fristende å bruke verktøyet til å gjøre oppgaven for deg. 

— Du kan få en jobb, men mangler kunnskapen du skulle hatt. Det viktigste av alt, er å ha oppmerksomheten på å lære god moral og etikk. Det er enklere enn noensinne å jukse. 

Lervåg mente de som har lært seg ChatGPT, vil ha et enormt forsprang sammenliknet med dem som er avventende. 

— Må bruke teknologien

Silvija Seres sa det er like viktig å få kontroll over dataforvaltning, på samme måte som Norge tok kontroll over olje- og vannkraftressursersene. 

— Det er veldig få steder som kan få en så god håndtering av data brukt for fellesfunksjoner — utdanning, helse, infrastruktur og sikkerhet — som Norge. Da må vi begynne å jobbe med data og ikke bare bekymre oss for ChatGPT. 

Seres viste til at menneskeheten fra tidenes morgen har brukt teknologi. Hver teknologi kan være både snill og slem. 

— Det som nå skjer er ekstremt sterkt. Dette er mye sterkere enn atombomba. Hvordan bruke kunstig intelligens til noe godt? Da må vi begynne å bruke teknologien. 

Powered by Labrador CMS