barnehagene

Satser på billig barne­hage og alternativ utdanning

Arbeiderpartiet vil ha mer arbeidsplass­basert utdanning av barnehage­lærere. De siste årene har antallet slike studieplasser økt fra 100 til 360.

Elena Eide vil ble barnehagelærer, og går en studievei statsråd Sigrun Aasland tenker er fremtiden.
Publisert Sist oppdatert

Fredag 1. august var det ledige studieplasser ved hele 40 ulike studietilbud for de som vil bli barnehagelærere. Betydelig færre søkte barnehagelærerutdanning i vår enn året før, og langt færre har fått tilbud om studieplass i hovedopptaket.

Det bekymrer forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland (Ap).

— Vi må jobbe mer med alternative veier inn i denne utdanningen, sier hun.

Vi treffer henne i Åstunet barnehage på Holmlia i Oslo. Anledningen er også at det er 1. august, og prisene i barnehagene går nok en gang ned, til makspris 1200 kroner.

— Og det er en pris Arbeiderpartiet lover å holde hele perioden hvis vi får fortsette i regjering, legger Aasland til.

Fra 100 til 360 alternative studieplasser

Et av tilbudene som Aasland vil satse mer på for å få flere utdannede barnehagelærere, er arbeidsplassbasert utdanning.

— Vi ser at tilbudet med arbeidsplassbasert utdanning, der man tar denne bacheloren over fire år, samtidig som man er i jobb, blir stadig mer populær. Arbeiderpartiet har  økt antall studieplasser innenfor dette fra 100 til 360 de siste årene, sier hun.

Hun trekker også fram at mange av disse opptakene skjer lokalt, og at de derfor ikke slår ut på søkertallene i Samordna opptak.

— Dette er jo én løsning. Et annet tilbud var det jeg så ved Høgskulen på Vestlandet i vår. Der samarbeider høgskolen med kommunene rundt seg, og man tilbyr 20 prosents deltidsjobb kombinert med utdanningen. 

Løsningen beskrives som et kinderegg der studentene får praksis og har deltidsjobb. Kommunene får sårt tiltrengt arbeidskraft, og utdanningsinstitusjonene slipper store utlegg til praksis.

Nedgang og mange ledige plasser

Det var en nedgang på 16 prosent i førstevalgssøkere til barne­hagelærer­utdanningene våren 2025 sammenlignet med 2024. 

Antallet som har fått tilbud om studieplass i hovedopptaket har gått ned med 26 prosent. Og det er altså svært mange ledige plasser nå som hovedopptak er sendt ut og suppleringsopptaket er i gang.

— Barnehagelærerne er helt avgjørende for å gi barna våre en trygg og god oppvekst. Vi har tatt flere grep for å gjøre dette yrket mer attraktivt, blant annet ved å styrke veiledning og videreutdanning for barnehagelærere, men her har vi fortsatt en jobb å gjøre framover. Arbeiderpartiet vil fortsette å styrke arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning, som er et tilbud for dem som allerede jobber i barnehagene, sier statsråd Aasland.

— Spennende, men krevende

Elena Eide jobber i Åstunet barnehage, og er ferdig med første år på nettopp arbeidsplassbasert utdanning.

Hun har jobbet ved Åstunet barnehage siden 2007.

— Jeg har tenkt på denne muligheten en stund. Jeg hadde lyst til å utvikle meg, og dermed søkte jeg, sier hun.

— Det er spennende, men også krevende. Jeg jobber tre dager og studerer to dager i uken. Noen ganger ved oppmøte på OsloMet, noen ganger samlinger og noen ganger på nett. Det jeg ikke hadde tenkt så mye på i forkant, er at dette også krever en del egenstudier. Men det er spennende, og jeg gleder meg til fortsettelsen, sier Eide.

Elena Eide går arbeidsplassbasert utdanning for barnehagelærere.

— Bekymringsfullt

Kristin Rognerud Danielsen Wolf er instituttleder for barnehagelærerutdanningen ved OsloMet.

Kristin Rognerud Danielsen Wolf
Instituttleder Kristin Rognerud Danielsen Wolf.

— Søkertallene til barnehagelærerutdanningene i landet er bekymringsfullt lavt. På OsloMet har vi også sterk nedgang til heltidsutdanningen, men er ikke like ille stilt som andre utdanningssteder i landet, sier Danielsen Wolf.

— Vi er også spent på hvor mange søkere som faktisk møter til studiestart og fortsetter som studenter utover høsten, sier hun.

Instituttlederen sier at søkertallene til arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning er bedre, med flere enn en søker per plass. 

— Og de arbeidsplassbaserte deltidsutdanningene er styrket med flere studieplasser. Erfaring fra arbeid i barnehagen ser ut til å ha betydning for studentenes motivasjon og gjennomføring på studiet, sier Danielsen Wolf.

Powered by Labrador CMS