Kortnytt
UiB har lansert egen chatbot
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Tirsdag lanserte Universitetet i Bergen (UiB) chatboten Hubro for hele universitetet. Det skriver UiB sin internavis På Høyden.
Chatboten skal brukes av studentene og kan svare på så mye som 57 forskjellige spørsmål relatert til hverdagen som UiB-student.
Boten skal kunne svare på alt fra tilrettelegging, når det er eksamen, utveksling, oppgaveskriving, og hvor studentpubene er.
Pilotprosjektet ble startet i 2018 som et samarbeid med teknologiselskapet IBM. Etter grundig testing og brukermedvirkning er Hubro nå tilgjengelig for alle studenter.
Prosjektleder Anne-Lise Nordgulen forteller at det har vært et stort og spennende prosjekt. Hun har holdt i tømmene og koordinert prosjektgruppen og dialogen med testgruppene – en for hvert fakultet.
— Hubro skal bidra til å gjøre studiehverdagen litt enklere, og være tilgjengelig for alle studenter. Derfor har vi jobbet mye med formuleringer og hvordan disse forstås på de forskjellige fakultetene, forklarer Nordgulen.
Selv om chatboten er lansert, er den ikke ferdig utlært. Kunnskapen til Hubro utvikles både av den selv, og av Nordgulen og hennes kolleger.
(Amanda Schei / Khrono)
Nyeste artikler
Organistyrket er vel framleis den einaste lovpålagde musikarstilling i landet
Praktisk kunnskap og profesjonsutdanningene
Færre skal jobbe ved Nord universitet. — Blir nokre krevjande rundar
Krisen i lærerutdanningen — og årets understatement fra statsråden
Konkurrenter eller kompanjonger?
Mest lest
Gruppa skal jobbe for mangfold og likestilling. 14 av 16 er kvinner
Stipendiat ble tvunget til å avslutte sin doktorgrad. Tapte rettssaken
Misforstått om plagiat
Økende arbeidsledighet blant nyutdannede jurister
Hallén får kritikk fra tidligere og nåværende styremedlemmer