Debatt ● Bernt Hagtvet

Universitetene og ansvaret for demokratiske verdier

I disse tider med Bølla i Washington, er forvirrede innlegg av Bjørkums type det siste vi trenger, skriver Bernt Hagtvet.

Hvis ikke universitetene skal gå i kamp for demokratiske verdier, hvilke verdier skal de ha da? spør Hagtvet. — Henter han inspirasjon fra Kina eller Russland, der universitetene er underdanige håndlangere for en totalitær stat?
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Gjennom mange år i offentlig debatt har jeg støtt på mye forvirring, men det Per Arne Bjørkum presterte forleden i Khrono tar antakelig kaka.

Siden mitt navn bringes inn som eksempel på den type opplysningsvirksomhet som Bjørkum mener kan godtas på universiteter, må jeg svare.

1. Det er helt uklart hva Bjørkum mener med ‘demokratiske verdier’. For at vi i det hele tatt kan drøfte dette nokså viktige spørsmålet noenlunde rasjonelt, må jeg be han presisere hva han legger i dette begrepet. 

2. Deretter ber jeg ham fortelle oss hvordan eller hvorfor disse verdiene og/eller institusjonene - for eksempel autonomt rettssystem, frie regelmessige valg, ytring-, organisasjons- og åndsfrihet, forpliktelse på vitenskapelig frihet og rasjonalitet, kort sagt opplysningsarven – står i motstrid til universitetenes formål og grunngiving. 

3. Hvis ikke universitetene skal gå i kamp for demokratiske verdier, hvilke verdier skal de ha da? Henter han inspirasjon fra Kina eller Russland, der universitetene er underdanige håndlangere for en totalitær stat? 

4. Bjørkum synes å sette opp mitt arbeid omkring totalitære stats- og idéformer fra ytre høyre og ytre venstre som eksempel på hva universitetsfolk rettmessig kan drive med som en slags kontrast til fremme av demokratiske verdier. Men disse to typer forskning er jo intimt knyttet til hverandre! Å forstå kildene til demokratiets fiender, er det samme som å forstå hva som skal til for å forstå hva som skal til for å styrke det. Å trekke opp et skille her er meningsløst. 

PS: De som vi lese mer om universitetenes oppgaver i disse trengselstider henvises til Hagtvet/Ognejovic (red): Dannelse. Tenkning. Modning. Refleksjon (Dreyer 2017). Sant å si i disse tider med Bølla i Washington, er forvirrede innlegg av Bjørkums type det siste vi trenger.

Powered by Labrador CMS