Debatt ● Ida Hauge Dignes

Funksjons­hemmede studenter utestenges fra utveksling

I disse dager planlegger mange studenter å dra på utveksling. Det er en opplevelse for livet. Men om du har et assistansebehov, får du altfor ofte ikke lov til å dra.

For å kunne dra på utveksling som student med assistansebehov er du prisgitt å bo i en kommune som forstår viktigheten av et likestilt utdanningsløp for alle, skriver kronikkforfatteren, som blant annet foreslår å styrke Erasmus-avtalene slik at avtalene også inkluderer BPA.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

I disse dager planlegger mange studenter å dra på utveksling. En av flere fordeler med utveksling er økte faglige prestasjoner, motivasjon for videre studier og språklæring. Ikke minst er det en opplevelse for livet. Men om du har et assistansebehov, får du altfor ofte ikke lov til å dra.

For å kunne dra på utveksling som student med assistansebehov er du prisgitt å bo i en kommune som forstår viktigheten av et likestilt utdanningsløp for alle. Det er nemlig vanlig praksis at kommunene bestemmer at du ikke har lov til å reise ut av kommunen med assistent i mer enn fem uker av gangen. Samtidig oppfordrer videregående skoler, universiteter og høyskoler oss alle til å dra på utveksling.

Selv kjenner jeg flere personer med funksjonsnedsettelser som gjerne vil dra på utveksling, men som blir forhindret av kommunen. Alexander Petersen er en av dem som har frontet utveksling med assistanse i mediene. Han måtte til utlandet på utveksling for å få godkjent bachelorgraden sin, og måtte derfor betale for assistanse av egen lomme. Det burde få alarmklokkene til å ringe høyt langt inne i korridorene hos flere departementer.

I 2023 slo likestillings- og mangfoldsutvalget fast at funksjonshemmede har dårligere levevilkår enn befolkningen ellers. Som de selv presiserte, har funksjonshemmede «lavere inntekt enn befolkningen for øvrig». Dersom vi ønsker å styrke gruppens levekår, burde vi som samfunn gjøre alt i vår makt for å gjøre utdanning tilgjengelig for alle.

Dersom vi ønsker å styrke gruppens levekår, burde vi som samfunn gjøre alt i vår makt for å gjøre utdanning tilgjengelig for alle.

Ida Hauge Dignes

Det som alltid er krevende i spørsmål som dreier seg om kommunale tjenester, er den kommunale selvråderetten. Den er jeg ikke imot, sånn prinsipielt. Samtidig er det åpenbart at manglende frihet for funksjonshemmede og skjevhet i tjenestetilbudet mellom kommuner er problematisk. Per dags dato er ikke kommunene pliktige i å innvilge brukerstyrt personlig assistanse (BPA) til utveksling. Kommunene kan selv vurdere å ikke gi funksjonshemmede studenter denne muligheten.

Jeg mener det hviler et ansvar på sentrale myndigheter. Et konkret forslag regjeringen og Stortinget kunne vurdert, er å begrense kommunens mulighet til å gi «kommunearrest» (en begrensning på hvor lenge man kan oppholde seg utenfor kommunen med assistenter). 

En annen mulighet er å styrke Erasmus-avtalene, slik at avtalene også inkluderer BPA.

Dersom politikerne og byråkratene våre mener alvor med utdanning og likestilling for alle, kan dette være et godt sted å begynne.

Powered by Labrador CMS